בזיליקת פטרוס הקדוש

בזיליקת פטרוס הקדוש

בעיר שמלאה בכנסיות (לייתר דיוק 900 כנסיות) אף כנסיה לא יכולה להתחרות בבזיליקת פטרוס הקדוש, הבזיליקה הכי גדולה, עשירה והמרהיבה ביותר באיטליה! כל מי מגיע לרומא אין מצב לפספס את האוצר הזה! אתם לא חייבים להיות נוצרים בשביל לראות את יופיו. זאת יצירת אומנות, סמל לכל הנצרות.

בפוסט אני רוצה להרחיב על היצירה הזאת, לפרט קצת על ההיסטוריה, פרטים חשובים ולהסביר מה יש בתוך הבזיליקה.

יש לכבד את המקום ולהגיע בלבוש שמכסה את הכתפיים, לבוש צנוע ובלא בשורט קצר.

כיכר פטרוס הקדוש

אני – בכיכר פטרוס הקדוש

לפני שניכנס לבזיליקה עצמה, אני רוצה קצת לספר על הכיכר עצמה. הכיכר נבנתה בשנים 1656 – 1667 על פי עיצובו של ברניני (ג’ובאני לורנצו ברניני). במבט מלמעלה דומה לחור מפתח ענק עם שתי עמודים חצי עגוליים, וזה לא במקרה! הרעיון של ברניני היה להזרים ביותר קלילות את קהל המאמינים לבזיליקה לתאר שהכנסייה בעצם מחבקת אותם.

בזיליקת פטרוס הקדוש

דרך לבזיליקת פטרוס הקדוש
בדרך לבזיליקת פטרוס הקדוש

בזיליקת פטרוס הקדוש (Basilica di San Pietro), הכנסייה המקורית הוזמנה על ידי הקיסר קונסטנטינוס ונבנתה בשנת 349, איפה שנקבר פטרוס הקדוש בין 64-67 לספירה. כמו כנסיות רבות שנהרסו עם הזמן, הכנסייה הזאת שוחזרה רק באמצע המאה ה-15. בתחילה על ידי האפיפיור ניקולאי החמישי ולאחר מכן, בהצלחה רבה יותר, על ידי יוליוס השני.

בשנת 1506 החלה הבנייה בתכנון של ברמנטה אך הבנייה נעצרה עקב מותו בשנת 1514. בשנת 1547 לקח מיכלאנג’לו על עצמו את הפרויקט. מיכלאנג’לו פישט את תוכניותיו של ברמנטה ויוצר עיצובים לפי טעמו מה שיהפוך להישג האדריכאלי הגדול ביותר שלו, כיפת בזיליקת פטרוס הקדוש. אך הוא לא זכה לראות אותה בנוייה. ג’אקומו דלה פורטה, דומניקו פונטנה וקרלו מדרנו השלימו את הבזיליקה, שנחנכה לבסוף ב-1626.

חזית הבזיליקה

החזית העצומה נבנתה ע”י קרלו מדרנו, אשר לקח חלק גדול בכנסיות ברומא ונחשב לאבא של אדריכלות הבארוק. גבוה החזית 48 מ’, רוחבה 115 מ’, שמונה עמודים בגבוה 27 מטר. על הגג 13 פסלים המייצגים את ישו הגואל, יוחנן המטביל ו11 השליחים. מהמפרסת המרכזית יוצא האפיפיור למסור את ברכתו בחגים פסחא ובחג המולד.
*בכל יום ראשון האפיפיור מוסר את ברכותיו מהחלון הקטן מהבניין הנמצא מימין, בדר”כ יש שידור עם טלוויזיה והגברה. אם אתם יודעים איטלקית זה יכול לענייין אתכם.

פנים הבזיליקה

פנים בזיליקת פטרוס הקדוש

הכניסה לבזיליקה היא חינם, שאף אחד לא ימכור לכם שטויות ושקרים! בכניסה לבזיליקת פטרוס הקדוש נמצא הפסל הכי מפורסם של מיכלאנג’לו (פייטה). הוא פיסל אותו כאשר היה בן 24 ותוך שנתיים בלבד! היצירה מתארת את אמו של ישו – מרים אשר מחזיקה אותו לאחר שהורד מהצלב כאשר הוא מת כבר. זוהי העבודה היחידה שאי פעם חתם עליה, החתימה חרוטה על חזה מרים. תרגום שם הפסל פייטה – “רחמים”.

מאחורי הפסל פייטה נמצאת האנדרטה המוזהבת והברונזה של קרלו פונטנה למלכת כריסטינה משבדיה המנציחה את המלך השוודי שהמיר את דתו לקתוליות ב-1655.

אם ממשיכים ישר תגיעו ל Cappella di San Sebastiano, קברו של האפיפיור יוחנן פאולוס השני ומשם ל Cappella del Santissimo Sacramento, קפלה בארוקית.

לא ניתן להחמיץ את חופת של פטרוס הקדוש, יצירת מופת של ברניני. החופה נתמכת ע”י 4 עמודים ספירליים ועשויים מברונזה שנלקח מהפנתאון. ניצב מעל מזבח האפיפיור, שבעצמו ניצב מעל קברו המקורי של פטרוס הקדוש. מעל החופה נמצאת הכיפה שנבנתה ע”י מיכלאנג’לו.

חופת בזיליקת פטרוס
חופת / כיסא פטרוס הקדוש

במקום נמצא גם פסל של פטרוס הקדוש מברונזה מהמאה ה-13, אם תסתכלו על רגלו הימנית השחוקה תבינו כמה ליטופים עברה הרגל במאות השנים האלה 🤣

מעל חופת כיסא פטרוס הקדוש
מעל חופת כיסא פטרוס הקדוש

כיפת בזיליקת פטרוס הקדוש

אחד מהמקומות הגבוהים ברומא! הכניסה בתשלום. יש בפניכם 2 אפשרויות או לעלות 551 מדרגות במחיר של 8 אירו או שלקחת מעלית לקומה ראשונה ולעלות רק 320 מדרגות. כך או כך העליה תיקח בערך 15-20 דקות. אבל הנוף שתראו שווה את זה, מבטיח לכם.

המידע שאני כותב כאן זה מידע מצומם שאני זוכר וקורא. ממליץ מאוד לקחת סיור מקצועי שיספר לכם את כל המידע הזה בצורה מעניינת יותר ממני ושגם כוללת את הכניסה לכיפת הזיליקה. סיור בזיליקת פטרוס הקדוש + עלייה לכיפת מיכלאנג’לו

מערות הוותיקן

מה שהרבה מהמבקרים לא שמים לב זה שיש מערה מתחת לבזיליקת פטרוס הקדוש. הכניסה לגמריי חינם! מתחת לבזיליקה יש ארונות קבורה (סרקופגים) של האפיפיורים רבים וכמה עמודים מהבזליקה המקורית מהמאה ה-4. הכניסה למקום היא במזרח Pier of St Andrew.

קבר פטרוס הקדוש

חפירות מתחת לבזיליקה חשפו חלק מהכנסייה המקורית ומה שארכיאולוגים מאמינים ששם נמצא קבר פטרוס הקדוש. הכניסה לשם רק עם סיור מודרך, עלות הסיור בערך 13 אירו (אבל זה יכלול רק את החלק הזה). אם אתם מעוניינים להיכנס לשם וגם לעלות על כיפת הבזיליקה ולקבל סיור עדיף לכם לקחת סיור מקיף.

מוזיאוני הוותיקן

אני רוצה לרשום גם על מוזיאוני הוותיקן, גם הוא חלק בלתי ניפרד מהוותיקן. אחד המקומות הכי יפים ויוקרתיים באיטליה אם לא בעולם כולו! מקום ענקי עם אוצרות אומנות מכל העולם, לא נשכח שהאיפרייה הרומית שלטה בהרבה שטחים בעבר! מוזיאוני הוותיקן נחשב לאחד המוזיאונים הגדולים בעולם. לבקר ברומא ולא ללכת למוזיאוני הוותיקן נחשב כמו להגיע לרומא ולא לראות את הקוליסאום. תוכלו לקרוא עוד בפוסט מוזיאוני הוותיקן.

טיפ למטיילים ברומא! כל יום ראשון אחרון של כל חודש, מוזיאוני הוותיקן חינם!
תגיעו כמה שיותר מקודם-לפחות שעה ומשהו לפני הפתיחה, אתם תודו לי!

אם לא נפלתם על התאריך, לא נורא! לפחות אתם תהנו עם פחות עומס שהולך שמה ביום החינמי.
חשוב מאוד! אי אפשר פשוט ללכת ולקנות כרטיס בקופות יש לרכוש מראש ויש לעשות זאת לפחות שבוע מראש!

במידה לא היה באפשרותכם לרכוש מראש תצטרכו לרכוש “כרטיסים רגע אחרון” במחיר יותר גבוה. (בערך 8 אירו הבדל)

אני תמיד מאוד ממליץ לקחת סיורים למקומות של יצירות אומנות, ופה במיוחד!


זאת רק אטרקציה אחת מכל האטרקציות שיש ברומא! אל תפספסו את הפוסט שכתבתי מה לעשות ברומא.
אם אתם מתכננים את הטיול שלכם ברומא, ממליץ לבדוק שוב האם המלון שלכם נמצא במיקום טוב ונגיש. תוכלו להיעזר בפוסט המלונות הכי טובים ומומלצים ברומא.

פוסטים שיכולים לעניין אתכם

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *