הדרך הצבאית הגאורגית

דרך הצבאית הגאורגית - המסע בין טביליסי לקזבגי

הדרך הצבאית הגאורגית היא מעבר עתיק על פני ההרים לכיוון ולאדיקווקז ברוסיה שמספק את הגישה הכי מהירה, נופית והמרהיבה ביותר מטביליסי להרי הקוווקז הגדול. הדרך עוברת לאורך אגם גדול בשם ז’נוואלי (Zhinvali), על פני מבצר עתיק בשם אנאנורי (Ananuri), אתר סקי גודאורי (Gudauri). לאחר מכן, היא חוצה מעבר הרים גבוה (מעבר ג’ווארי – 2379 מטר), מגיעים לסטפנצמינדה (Stepantsminda) הבירה הרשמית של אזור קזבגי המרהיב, נקודת עצירת חובה ללילה. יש עוד נקודות עצירה מומלצות כמו עמק טרק, מעבר דריאל ועוד שאני ארחיב בפוסט.

בדרך הצבאית הגאורגית יש עוד הרבה נקודות עצירה שאני ארחיב עליהן בפוסט. כאשר אתם מתכננים את הטיול שלכם מטביליסי לקזבגי, קראו את כל הפוסט ותתעמקו במה שאתם רוצים לראות.

תפנו לכם יום שלם לטיול מטביליסי בדרך הצבאית לכיוון קזבגי, מבטיח שזאת תהיה חוויה שלא תצטערו!

איך להגיע לדרך הצבאית הגאורגית

על הר ליד של הכנסייה בקזבגי
על הר ליד של הכנסייה בקזבגי

בכדי לטייל מטביליסי לקזבגי (בדרך הצבאית הגאורגית) יש 5 אפשוריות: סיור מאורגן, נהג פרטי, השכרת רכב, מונית ומרשרוטקה.

הדרך הכי זולה תהיה מרשרוטקה אבל בדרך הזו אין תחנות עצירה לתמונות, נוחות בנסיעה לא בשמיים רק עצירה של 10 דק ליד גודאורי לשירותים. מונית אפשרות דיי יקרה. כל השאר אני יותר ממליץ כמו השכרת נהג פרטי, סיור מאורגן והשכרת רכב. אני הכי ממליץ על פלטפורמת GoTrip. אפשר לבחור איזה נקודות עצירה שתרצו והמחיר לא משתנה! המחיר דרך הפלטפורה זול יותר מכל נהג שיציע לכם טיול לקזבגי ברחובות טביליסי מנסיון! המחיר רשום מראש, התשלום במקום במזומן ויש אפשרות ביטול 24 שעות לפני.

מסלול שבניתי לכם מטביליסי בדרך הצבאית (טביליסי – אנאנורי – פאסאנאורי – גודאורי – דריאל – קזבגי – טביליסי). מחיר של 250 ש”ח למכונית ליום שלם עם נהג!

כמו שציינתי אפשר להגיע לכל המקומות עצמאית, לא ממליץ להשכיר רכב למי שלא מנוסה מספיק ובטוח בעצמו. במידה ואתם בטוחים ממליץ להשכיר מחברה המקומית LocalRent או DiscoverCars שהיא עולמית.

לגבי סיורים מאורגנים לדרך הצבאית קפצו לפסקה – סיורים בדרך הצבאית.

סיורים מאורגנים בדרך הצבאית הגאורגית

יש כמה סיורים מומלצים בדרך הצבאית, סיורים עם מחיר יותר גבוה מ-70 דולר הם עם יותר עצירות במקומות שונים שסיורים רגילים לא עוצרים. אבל גם הסיורים הזולים יותר הם מצויינים ויש להם תמורה טובה!

מקומות עצירה בדרך הצבאית

יש כמה מקומות עצירה בין טביליסי לקזבגי שלא שהן לא ממש מפורסמות, אבל חלק מהן באמת שוות! (אין אפשר לעשות ממש את כולן ביום אחד, אבל אפשר להוסיף כמה).

מנזר ג’ווארי במצחתה

מצחתה היא הנקודה הראשונה, היא לא פחות חשובה מהאחרים. ממנזר ג’ווארי יש נוף משגע אל המפגש של הנהרות קורה ואראגווי. למצחתה יש היסטוריה עשירה על יהודי מצחתה שעוד מתחילה מכיבוש ירושלים ע”י הבבלים (מאה 6 לפנה”ס) – תוכלו לקרוא עוד בפוסט על מצחתה. מנזר ג’ווארי הוא אחד מאתרי האונסקו של גאורגיה.

אגם ז’ינוואלי ומפגש נהרות אראגווי

ברוב הסיורים אלו הן הנקודות הראשונות במסלול בדרך הצבאית לקזבגי. העצירה הראשונה היא באגם ז’ינוואלי (שנקרא גם מאגר ז’ינוואלי), נעשה ע”י הגיאורגים, למים יש צבע כחול-תכלת בלי רגיל פשוט מהפנט. בהמשך הדרך יש את מפגש נהרות אראגווי – מפגש של נהר שחור ולבן מחזה טבעי מיוחד.

החל מחודשי האביב ניתן לעשות רפטינג באראגווי, יש בדרך כמה נקודות / חברות שמציעות את השירות הזה. חייב לציין שבחקל מהמקומות הרפטינג יכול להיות מאוד מסוכן כך שקחו לצומת ליבכם!

אנדרטת 300 הארגבים

אנדרטת 300 הארגבים
אנדרטת 300 הארגבים

ב-2 הטיולים הראשונים שלי בדרך הצבאית הגאורגית הבחנתי במונומנט הזה, הצורה שלו מיוחדת וקשה שלא לשים לב! לאחר מכן לא יכלתי שלא לשאול ולקרוא עליו. לרוב לא עוצרים במקום הזה אבל אם מעניין אתכם תבקשו לעצור (במידה ואתם נוסעים עם נהג פרטי או עצמאית). בנתיים אספר לכם בקצרה עליו:

האנדרטה 300 הארגבים מוקדשת ללוחמים מעמק האראגוואי אשר נילחמו עד הסוף בקרב קרצניסי בשנת 1795. הם נלחמו נגד הפרסים מהשושלת הקאג’ארית אשר פלשו ,כבשו והרסו את רוב טביליסי.

האנדרטה נבנתה בשנת 1959 ע”י האדריכל הגאורגי בקרדזה. יתן להיכנס גם לבפנים של האנדרטה, שווה מאוד אם כבר עצרתם שמה.

מבצר אנאנורי

אחד מהמקומות הכי פופולרים והמומלצים לעצירה בדרך הצבאית – מבצר אנאנורי. המבצר ממוקם לאורך נהר אראגווי, המתחם מהמאה ה-17. האתר ההיסטורי הזה מתהדר בארכיטקטורה מדהימה, כולל מגדלים וכנסייה שנשמרו טוב הייתי אומר. ניתן להיכנס גם לכנסייה וגם לעלות למגדלים. המקום מציע נוף פנורמי לעבר הרי הקווקז ועמק נהר אראגוואי.

שימו לב: החנייה בתשלום – בערך 3-5 לארי, אפשר לרדת טיפה למטה ולהחנות בחינם

מים מינרליים נאדיבאני וטרוורטין

בדרך הצבאית הגאורגית יש כמה מעיינות גופרית ומים מינירלים איפה שניתן לעצור ולשתות מהן. נאדיבאני (Nadibani) – מיי וודזה זהו בעצם זרם בלתי פוסק של מים מינרליים. ניראה דיי מחשיד, מכוסה בחלודה אבל כל מקומי יגיד שהם בטוחים לשתייה ואף מומלצים בגלל היתרונות הרפואיות.

הטעם שלהם מאוד מתכתי, בו זמנית מרעננים ומבעבעים.

כאשר תצאו מהמנהרה אחרי גודאורי תראו גבעה גדולה צבועה בצבעי הקשת. אלו הם המעיינות המנרליים טרוורטין.

נקודה קדושה מטורפת

כך בידיוק זה נקרא בגוגל מפות וזה הדבר המצחיק, רק שבאנגלית (Crazy Holy Spot). הפסל מוקדש לדיפלומט ולמשורר הגאורגי סולחאן-סבא אורבליאני מהמאה ה-17. בימי המלכות של המלך וחטנג (מייסד טביליסי), אורבליאני נסע לוותיקן בכדי לבקש סיוע בשמו של המלך. תפקידו היה חשוב כשליח של גאורגיה לא רק לוותיקן אלא גם לצרפת.

הדבר העצוב שאין שום איזכור מי פיסל את היצירת המופת הזאת, כנראה הושחתה או שעם הזמן נעלמה או שזאת הייתה כוונתו של הפסל.

גודאורי

גודאורי בחורף
גודאורי בחורף

ההר גודאורי הוא אתר סקי מהטובים בגאורגיה השוכן בהרי הקווקז בגאורגיה, ככך שעולים ואחרי זה נוסעים במישורים שטוחים כך גם הנוף משתנה. למעשה ההר הוא יותר גבוה מקזבגי אבל אין מה לעשות בו חוץ מסקי או לעצור לנסיעה ברכבל כיסאות.

יש אולי פנינה נסתרת באזור עוד לפני שגודאורי הפך להיות אתר סקי והיא הדואר. בעבר זה הוא שימש כסניף דואר לנאשים מכפרי ההר שמסביב. זה בעצם המבנה הכי עתיק בגודאורי.

אכן, המבנה נטוש לגמרי חבל שלא עושים איתו משהו, מצד שני תישאר היסטוריה כולשהי.

אנדרטת הידידות גאורגיה – רוסיה

פאנורמה גודאורי - מונומנט אחוות העמים
פאנורמה גודאורי – מונומנט אחוות העמים

עוד נקודת עצירה חובה בדרך הצבאית הגאורגית, רוב הסיורים גם עוצרים שמה. קוראים לה גם אחוות העמים. המקום מצטלם טוב כמעט מכל זוויות לא רק בגלל האנדרטה פסיפס חצי עגולה אלא בגלל הנוף הפנורמי המהפנט שיש ממנו ומסביבו.

האנדרטה נבנתה בשנת 1983 לכבוד 200 שנה ליחסים הדיפלומטיים בין גאורגיה ורוסיה. האנדרטה תוככנה ע”י האדריכל הגאורגי גיורגי צ’חבה, הפסיפסים הם עבודתם של האמנים זוראב קפנדזה, זורב לזהבה ונודר מלזוניה.

הפסיפס הפנימי מתאר כמה סצנות מההיסטוריה הגאורגית והרוסית. במרכז אם וילד מתחבקים, כנסייה גאורגית מצד אחד ומהצד השני כנסייה רוסית.

מעבר ג’ווארי – Jvari

במרחק של כ-3 דק נסיעה, לאחר גודאורי ואנדרטת הידידות גאורגיה ורוסיה מגיעים למעבר ג’ווארי. במעבר הזה תגיעו לגובה מקסימלי של 2395 מטר וברגע הזה אתם תהיו עוד יותר מהופנטים מהיופי של הרי הקווקז! גם כאשר חורף והכל מכוסה בשלג או כאשר כולו בצמחיה ירוקה, בכל עונה זה נראה מדהים!

סנו ראשי אבן ענקיים

עיירת סנו (Sno) נמצאת ממש לפני שתגיעו לקזבגי, אם יש לכם זמן מאוד ממליץ לעצור במחזה הלא רגיל של ראשי אבן ענקיים. העיירה סנו ידועה בזכות המים המנירליים שנמכרים בכמעט כל סופר בגאורגיה אך זה לא הכל! סנו ידועה על היותה עיר הולדתו הפטריארך האורתודוקסי של גאורגיה.

האטרקציה המוזרה-מגניבה הזאת ממש נמצאת רגע לפני שתגיעו לכפר, אבנים ענקיות פזורות בשדה. בקיץ עם שילוב של השקיעה או בכללי באביב בפריחה ניפתח נוף מרהיב.

אמן של כל היצירות האלה הוא מירב פיראנישווילי (Merab Piranishvili) – אמן גאורגי, כל אבן זה בעצם פרופיל של סופרים ואמנים גאורגים מפורסמים.

אם תמשיכו ישר לתוך העיירת סנו אתם תבחינו לביתו של הפטריארך וטירת סנו.

פאנשטי – Pansheti

בצד הנגדי של הכביש המהיר והנהר לסנו נמצאת פאנשטי – כפר פיצי אבל גם בו אפשר לראות כמה דברים.

בריכת השחייה בפאנשטי

בריכת מי מעיינות טבעית ופתוחה, הבריכה מקבלת את המים ממעיינות המוזרמים מצינור גדול. הבריכה מאווווד קרה ממש כמו קרח אבל בו זמנית מרעננת בקיץ החם.

מגדלים בפאנשטי

מחזה שלא תראו באזור הזה דווקא כי מגדלי אבן כאלה נפוצים בעיר בשל סוואנתי ותושתי. מעריכים שהמגדלים נבנו עוד במאה ה-17 ושומשו כמקלט בעת פלישות שונות.

תהיו זהירים, הכלבים באזור לא נחמדים כמו בעיר, אפילו הייתי קורא להם אגריסיבים…

סטפנצמינדה – קזבגי

קזבגי - נוף אל כנסיית גרגטי הקדוש על ההר
קזבגי – נוף אל כנסיית גרגטי הקדוש על ההר

כולם מכירים את העיר בשם קזבגי למרות ששמה הרשמי הוא סטפנצמינדה (Stepantsminda) כבר החל משנת 2006. השם סטפנצמינדה קשור לנזיר בשם סטפן, שהזהיר את התושבים ממפולת שלגים, התושבים ניצלו וכך השם נהיה סטפנצמינדה (סטפן הקדוש), אבל זה מאות שנים לפני.

העיר ידועה בזכות אותם הנופים הפנורמים, המרהיבים והבלתי נשכחים אל הר קזבג וכנסיית גרגטי. אם יש לכם מספיק זמן בטיול ממליץ להישאר לילה בקזבגי בכדי לראות את ההר קזבג שלרוב לא רואים בגלל שהעננים מכסים אותו ולמחרת להמשיך בעוד נקודות שנמצאות אחרי קזבגי.

ממליץ ללון במלון Hotel Memoir – המלונות היחידיים באזור שיש להם מרפסת מטורפת עם נוף פאנורמי לכל האזור (לכנסיית השילוש הקדוש, לקרחון הר קזבגי ולחלק האחורי ההררי). תקחו חדר עם נוף לכנסייה אתם לא תצטערו! ארוחת בוקר מעבר למצופה – מגוונת וטעימה. יש למלון מסעדה, שולחן סנוקר בקומה העליונה.

עמק טרק

אם החלטתם להמשיך בדרך הצבאית הגאורגית אחרי קזבגי. התחנה הבאה היא עמק טרק, נמצא כ-25 דק בנסיעה אחרי קזבגי. מאוד שווה לעצור בנקודה הזאת כי הנופים משם שווים את כל הנסיעה! הדרך יכולה להיות להראות יותר מלחיצה ויש אשליה שאתם ממש על הקצה. בדרך יש מנהרה שלא מוארת אבל כאשר יוצאים ממנה כאילו נפתח בפניכם עולם חדש עם נוף עוצר נשימה.

מפלי גוולטי – Gveleti Waterfalls

את המקום הזה גיליתי באחד מהטיולים שלי בדרך הצבאית הגאורגית, חיפשתי במלון בקזבגי מה לראות ביום הבא. למקום הזה הגענו עם אישתי בטרמפ עם מקומי שנסע לרוסיה, הייתה חוויה מעניינת, הבחור שהקפיץ אותנו היה ממש חברותי ונעים. הטיול מפלי גוולטי הוא יותר הליכה, טיול קצרצר של כשעה. באזור יש 2 מפלים, קטן וגדול. ממליץ להגיע לשניהם, בהתחלה לקטן ואז לגדול.

מנזר דריאלי

ממש לא רחוק מהגבול עם רוסיה נמצא מנזר דריאל. כבר ממש במקום אפשר להבחין לכמות המשאיות סחורה אשר נוסעות לגבול גאורגיה ורוסיה, מדובר על סחר לא רק בין רוסיה וגאורגיה אלא עוד מדינות. כך גם היה בימי הקדם, זהו כיבש מאוד אסטרטגי.

מנזר דריאלי נבנה רק בשנת 2011, ההשארה היא מתוך הכנסייה שנבנתה בתחילת המאה ה-11 בניקורטסמינהדה. למרות היותו חדש בחרו לבנות אותו בסגנון הקדום. המנזר פתוח כל יום למבקרים, יש במקום ייצור גבינות, מרתף יינות יחודי וגם ספרייה יפה. מעבר לזה המקום מאוד יפה.


מפת עצירות בדרך הצבאית

בכדי להקל על חייכם, בניתי מפה שיהיה לכם נוח לראות ולתכנן את המסע מטביליסי לקזבגי ועוד!


במקרה ופספסתם את הפוסט שלי – מה לעשות בטביליסי, קראו אותו יש המון מקומות שלא תקראו עליהם בשום בלוג 🙂

אם אתם מחפשים לצאת לעוד מקומות מגניבים מטביליסי, קראו את הפוסטים הבאים:

פוסטים שיכולים לעניין אתכם

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *