מה לעשות בטביליסי

מה לעשות בטביליסי

טביליסי, בירתה התוססת של גאורגיה, שוכנת בתוך עמק ציורי, ומתגאה בעיר העתיקה המרהיבה שלה, בארכיטקטורה הייחודית ואיך לא במטבח העשיר שלה. העיר העתיקה, מאופיינת ברחובות צרים, בתים עם מרפסות וכיכרות צפופים. העיר טביליסי היא בעצם פתיחה למורשת האירו-אסייתית וגם העיר הקוסמופוליטית ביותר של דרום הקווקז. בפוסט אני רוצה להכווין אתכם מה לעשות בטביליסי, אילו אטרקציות יש, כמה ימים צריך להקדיש לעיר ועוד פרטים חשובים.

לפני שביקרתי בעיר לא תיארתי שהעיר תהיה כזאת דינמית, הרבה צעירים (לא רק תיירים), רוב הדור הצעיר גם דובר אנגלית.

העיר העתיקה היא המקום הנכון להתחיל לחקור את את טביליסי, קצת יותר מעשור העיר עברה שיפוץ מוחלט ועדיין משפצת במוקדים שונים. בעיר יש הרבה מה לראות מהמאה ה-19, במיוחד בשדרות רוסתוולי (Rustaveli), באזור אבלברי (Avlabari) מעבר לנהר קורה ומתקווארי (Mtkvari).

את הפוסט אני אחלק לאזורים המרכז ואזורים לא מרכזיים כי בהם יש מה לראות בטביליסי. בנוסף אוסיף לאן אפשר לצאת מחוץ לטביליסי (זה חובה!)

כבר דאגתם לסים מקומי? חסכו כסף וקראו את הפוסט כרטיס סים מקומי בטביליסי. (אל תרכשו חבילה דרך חברת הסלולר שלכם)

בטביליסי חשוב מאוד לסגור במקום בטוח ומרכזי. עברו לפסקה מלונות מומלצים במרכז טביליסי

העיר העתיקה של טביליסי

נקודת התחילה הכי טובה לחקור את העיר, כמובן זה מתוך ניסיון של כמה פעמים בטביליסי. פה תרגישו את האווירה של העיר, תראו את היופי, הרחובות הצרים והררים.

אבאנותובני

זהו הרובע המרחצות הגופרית של טביליסי, הבתי מרחצות הם תת קרקעיים. הרובע מפורסם בזכות המעיינות הגופרית החמים שנמצאים שמה מעל ל-700 שנה כבר. המקום זכה להערצה ומפרסום בקרב הסופרים כמו אלכסנדר דיומא ופושקין. פושקין אף כתב שזאת האמבטיה הטובה ביותר שאי פעם היה בה. אני אישית הייתי עם המשפחה במרחצות – Chreli Abano, ההוא עם החזית הכחולה האסייתית.

מידן

בתקופת הצאר מידן זה היה המקום של הבאזר הראשי השוקק של טביליסי. כיום המקום עמוס בתנועה המוביל לגשר לכנסיית מטחי (כתבתי עלייה בהמשך). מתחת לכביש הראשי יש שוק תיירותי במנהרה.

קתדרלת סיוני

נבנתה במקור במאות ה-6-7, הכנסייה נהרסה פעמים רבות ומה שרואים כיום זה מהמאה ה-13. סיוני חשובה מאוד לגאורגים מכיוון שהיא ביתו של הצלב של נינו הקדוש. שעל פי האגדה, עשוי מענפי גפן הקשורים בשיערו של הקדוש עצמו. מה שתראו בפנים זה לא הצלב האמיתי, האמיתי מוחבא במקום בטוח 🙂

בזיליקת אנצ’יסחטי

הכנסייה העתיקה ביותר ששרדה בטביליסי היא אולי לא הכי מושכת אבל היא הכי יפה. נבנתה במאה ה-6 ע”י בנו של המלך גורגסלי, דאצ’י. זאת בזיליקה בעלת שלוש ספינות (אולם התווך), סגנון גאורגי. ציורי הפרסקו שיש מעדים עד כמה הכנסייה עתיקה.

יש משהו שאסור לפספס! בכל יום ראשון ב-10:00 בוקר הבזיליקה מצלצלת בפעמונים באופן מאוד יפה במזמור גרגוריאני, סגנון יחודי שלא תשמעו כמעט באף מקום!

מגדל שעון

אחד המבנים הסמליים ביותר של טביליסי הישנה הוא גם אחד החדשים ביותר שלה, מגדל שעון עגום, שנבנה על ידי אמן הבובות Rezo Gabriadze במהלך שיפוץ התיאטרון שלו בשנת 2010. יש בובה קטנה שיוצאת שמכה בפעמון בפטיש בשעה 12:00 וב -19:00

מבצר נריקלה

אי אפשר שלא לשים לב למצודה הזה! המבצר מתוארך למאה ה-4 כשהייתה מצודה פרסית. המצודה נבנתה על גבעה המשקיפה על נהר הקורה. רוב החומות נבנו במאה ה-8 ע”י הערבים האמירים שארמונם היה בתוך המבצר. לאחר מכן גאורגים, טורקים ופרסים כבשו את נריקלה. בשנת 1827 התרחש פיצוץ אדיר של תחמושת רוסית שאוחסנה (באותה התקופה גארוגיה הייתה חלק מהאימפריה הרוסית) ומה שאתם רואים זה השרידים שנשארו, החומות דיי נשמרו.

כנסיית סנט ניקולס, אשר נמצאת בתוך המצודה נבנתה מחדש בשנות ה-90. הדרך הכי טובה להגיע לנריקלה היא ברכבל מפארק רייק (נווט אותי) זה גם זול. כמובן שאפשר להגיע רגלית רק דורש יותר כוח לעלות לשם. אני ממליץ לעלות ברכבל ולרדת מהמצודה רגלית. מחיר לעלות עם רכבל למצודה – 3 לארי לכיוון לבנאדם.

כרתווליס דדה – אם הגאורגים

הפסל בגובה 20 מטר שעושי מאלומיניום הוקם בשנת 1958, כאשר טביליסי חגגה את יום הולדת ה-1500 להקמתה. האישה מחזיקה חרב ביד אחת וכוס יין בשנייה – מטאפורה לאופי הגאורגי, מסביר פנים בחום לאורחים ונלחם באוייבים. אפשר לראות מקרוב את הפסל, הליכה קצרה מהתחנת הרכבל של נריקלה (איך שמגיעים פונים לצד ימין וממשיכים עד הסוף).

הגנים הבוטניים בטביליסי

למי שאוהב שלווה, טבע צמחייה יחודית ולשוטט זה המקום בשבילו. קל מאוד לשוטט בגן, הוא מלא בעצים יפים, צמחים ,פרחים וגם מפלים. יש שמה אזורים שמוקדשים לצמחים מארצות שונות בעולם. הגן נפתח בשנת 1845 – היו גנים מלכותיים, וכיום הרמה נשארה זהה, כל הצמחייה מטופחת להפליא, שווה להגיע יש נופים ממש יפים.

מחירים:

  • מבוגר: 4 לארי
  • סטודנטים: 50 טטרי (חצי לארי)
  • עד גיל 6 : חינם
  • כרטיס משפחתי (2 מבוגרים וילדים מתחת לגיל 18): 6 לארי

שדרות רוסתוולי

Rustaveli בעצם הרחוב הראשי והמרכזי בטביליסי בארוך 1.5 ק”מ. לאורך הרחוב ניתן לראות מוזיאונים שונים, וחלק מהם אני אמליץ בחום! אז נתחיל מה לעשות בטביליסי בשדרות רוסתוולי.

המוזיאון הלאומי של גארוגיה

האוצר הארכיאולוגי התת קרקעי הוא ההאטרקציה העיקרית של המוזיאון הלאומי של גארוגיה. תוכלו לראות שמה שפע של אומנות זהב, כסף ואבנים יקרות טרום-נוצריות מקברים גאורגים המתוארכים ל-3000 לפנה”ס. הדברים הכי מדהימים ביותר הם עיטורי הזהב המחושלים בצורה מורכבת ממערב גאורגיה (קולכיס). בפנים תראו גם את מוזיאון הכיבוש הסובייטי,הממוקם בקומה העליונה, המוזיאון נותן מידע נרחב על הדיכוי הסובייטי וההתנגדות המקומית.

בקומת הקרקע מוצגים תערוכות מדמניסי (עיירה ואתר ארכאולוגי בדרום גארוגיה) שבה מוצגות גולגולות ההומינידים בנות 1.8 מיליון שנה, זאת בעצם ההיסטוריה של האנושות המוקדמת באירופה.

מוזיאון גאורגיה לאמנויות יפות

מהמוזיאונים/הגלריות הכי יפות עם אוסף של יצירות הכי יפות תמצאו כאן! המוזיאון מכיל למעלה מ-3500 יצירות אמנות, שנוצרו על ידי למעלה מ-80 אמנים במהלך 70 השנים האחרונות. המחיר טיפה יותר יקר משאר המוזיאונים וזה מסיבה שהמוזיאון הוא פרטי וממייסדי המוזיאון היא חברת התקשורת Magticom (שהיא גם חברת התקשורת הכי טובה והכי גדולה בגאורגיה).

MOMA טביליסי

מוזיאון לאומנות מודרנית לשעבר בניין של חיל הצוערים מכיל כעת תערוכות של עבודות של יוצר המוזיאון, זוראב צרתי, גרוזיני ממוסקבה שהוא אחד הציירים האהובים על פוטין. הפסלים והציורים כאן אופייניים לעבודותיו המרהיבות והגדולות מהחיים שנראו במדינות רבות, אך אזור זה מציע גם תערוכות זמנויות מצוינות (כל הזמן משתנות וניתן להתעדכן באתר שלהם), שאולי שווה יותר מזמנכם מהאוסף הקבוע.

הגלריה הלאומית

אחד המקומות שאני גם ממליץ לבקר זאת הגלריה המהרהיבה הזאת. לפני הביקור לא היו לי ציפיות כלל, לא שמעתי על אמנים גאורגים, אבל אחרי שיצאתי מהגלריה יצאתי המום! לגאורגים יש סגנון מאוד יחודיי,הגלריה מחולקת לקומות לתקופות שונות.

בניין הפרלמנט

כמובן שחוץ ממוזיאונים יש עוד הרבה מה לעשות בטביליסי, אחד מהם זה לראות את בניין הפרלמנט.

הבניין המרשים הזה ראה אירועים חשובים רבים כולל מותם של 19 גאורגים. שובתי רעב בידי החיילים הסובייטים ב-9 בפאריל ומהפכת הוורדים ב-22 בנובמבר 2003, בשנת 2012 הפרלמנט הועבר לקוטאיסי אך חזר בשנת 2019 חזר לאיפה שהיה לביתו של בית המחוקקים הגיאורגי. לצערי הוא לא אינו פתוח לציבור! כשתטיילו בשדרות רוסתוולי תתסקרנו מה זה הבניין הזה וכבר תדעו 🙂

פרוייקט ArtBeat

לחובבי האומנות העכשווית, הגלריה הזאת היא העיקרית של גאוגיה, תומכת בכישרונות מקומיים ונותנת מופעים לאמנים מתפתחים. אני פחות מתחבר לאומנות העכשווית אבל אם למישהו מעניין, במיוחד שזה תמיד משתנה.

כיכר החירות

כיכר הגדולה הזאת הייתה בעבר הייתה כיכר לינן בתקופה הסובייטית. פסל לנין האחרון של גאורגיה שהופל ב-1990, במקומו הוצב פסל של גאורגי הקדוש מזהב, זאת הייתה מתנה מפסל זוראב צרתלי שבו רואים את גיאורגי הורג את הדרקון.

כנסיית כשוותי

הכנסייה Kashveti הייתה אמורה להיבנות עוד במאה ה-6 ע”י דוד מגארג’י, אחד “מהאבות הכנסייה” מאלו שחזרו ממזרח התיכון בשביל להפיץ את הנצרות בגאורגיה. הכנסייה נקראת כשוותי מפירושו “לידת אבן”. לפי האגדה, נזירה האשימה את דוד מגארג’י שהכניס אותה להריון. הוא ענה שאם זה נכון, היא תלד תינוק ואם לא, אז תלד אבן וזה מה שקרה כדין.

אזור אבלברי

Avlabari נמצא מעבר לנהר קורה, יש לא מעט דברים לראות באזור שארחיב עליהם פה.

רכבל לנריקלה

מהאטרקציות המגניבות שיש לעשות בטביליסי זה לרכב על הרכבל למצודת נריקלה (שעליה כבר רשמתי למעלה וגם על הרכבל). הרכבל נמצא בפארק רייק כך שתוכלו לטייל בפארק עצמו לפני עלייה למעלה. בנוסף בקרבה יש את הכדור הפורח שעולה למעלה , אי אפשר לפספס אותו. על הכדור הפורח הזה אני לא יכול להמליץ לא ממש שכנע אותי.

בכדי לעלות על הרכבל זה מצריך את הכרטיס Metromoney, כרטיס כמו הרב קו שלנו. הכרטיס אינו אישי ולכן אפשר להשתמש עם כרטיס אחד לכמה אנשים שתרצו. עלות הכרטיס 2 לארי.

כנסיית מטחי

כנסיית Metekhi נמצא על מקום הררי ואסטרטגי מעל גשר מטחי. באזור הכנסייה המפורסמת יש אנדרטה של המלך וחטנג גורגסלי רוכב על סוס. וחטנג הקים את טביליסי כבירתו במאה ה-5, הוא בנה כאן את ארמונו ואת הכנסייה הראשונה כאן. הכנסייה הנוכחית הוקמה ע”י מלך דמטרה טבדאבולי במאה ה-13 ונבנתה מחדש מספר פעמים.

קתדרלת סמבה

הידועה גם כקתדרת השילוש הקדוש, הסמל הגדול ביותר של הנצרות האורטודוקסית הפוסט-סובייטי של גאורגיה בגבעת אליה. הכנסייה נחנכה ב-2004 לאחר עשור של בנייה. קתדלת סמבה מגיע לגבוה של 84 מטר, עם סגנון יחודי אדריכלי גאורגי יחודי. הצלב מכוסה זהב מעל הכיפה המרכזית שגם היא מכוסה בזהב. חשוב מאוד לראות אותה מבפנים, זאת בהחלט מהקתדרלות האורתודקסיות היפות, במיוחד בגאורגיה.

גשר השלום

מה שנקרא Bridge of Peace, גשר הולכי רגל מודרני עשוי מזכוכית ופלדה אשר חוצה את נהר קורה. גשר באמת יפה, במיוחד להסתכל עליו איך התאורה משחקת. להפתעתי הגשר תוכנן ע”י המעצב והאדריכל האיטלקי מיכאלה דה לוקי. הגשר נפתח בשנת 2010.

אולם קונצרטים ומרכז תערוכה

שני המבנים המתכתיים הצינוריים הגדולים בקצה של פארק רייק זהו אולם קונצרטים ומרכז לתערוכות. פרוייקט מיוחד שהוזמן מהאדריכל האיטלקי מסימיליאנו פוקסס בתקופת הנשיא סאקשווילי, לאחר שאיבד את שילטונו, המימון התייבש והפרויקט נותר כמו שהוא (לא גמור) ככה כבר מעל לעשור. אם אתם שואלים למה אחרי כל כך הרבה זמן לא עושים כלום? התושבים אומרים שרובם לא מתחברים לסגנון כי הוא לא נראה קשור לעיר.

הארמון לטקסים ממלכתיים (ארמון נשיאותי לשעבר)

הארמון הנשיאותי של גאורגיה הוא פרוייקט יוקרה של הנשאר סאקשווילי שנפתח בשנת 2009. אבל לא פתוח למבקרים! לאחר כמה שנים מאז שאיבד סאקשווילי את שילטונו, הוחלט לשנות את ה”ארמון הנישאותי” ל”הארמון לטקסים ממלכתיים”.

פוניקולור להר מתטסמינדה

למי שהיה בבודפשט, הפוניקולור דיי דומה, ארטקצייה נחמדה לעלות להר שהוא בפני עצמו פארק שעשועים. למעלה יש נוף מרהיב אל העיר, אפשר לאכול משהו, לשתות ולתרענן במיוחד בקיץ. יש למעלה גלגל תצפית, יש לרכוש כרטיס נטען לאטרקציות. (שמה במקום) המקום ממש נחמד ומתאים למשפחות עם ילדים.

נכון לשנת 2024, מחיר לפוניקולור : 10 לארי לכיוון (2+ לארי במידה ואין לכם כרטיס Metromoney כמו רב קו שלנו).

מה לעשות בטביליסי קרוב למרכז ומחוץ

כיכר גודיאשווילי

לא מזמן שיפצו את הכיכר הזאת, שיפצו את המראה פנים של המבנים. יש אחלה מסעדות ברחוב מהכיכר. לדעתי פרוייקט ממש יפהף במיוחד לראות כזה יופי אחרי שהיו שמה מבנים ובתים במצב של עוד שניה נופלים. הבעיה שהרבה בתי מגורים נשארו במצב נוראי. לקראת סוף 2023 שהיתי קרוב לכיכר וממש אהבתי את המקום.

שוק הפשפשים על הגשר היבש

המקום נקרא כך מהסיבה שהגשר שעליו מוקם כבר לא משתרע על נהר הקורה. שום הפשפשים הוא מאוד גדול במקום פתוח שמתקיים בכל ימות השבוע. אם אתם חובבי אספנות וכל מיני פריטים יחודיים, זה מה שאפשר לעשות בטביליסי.

המקום נמצא כ-15 דק’ מכיכר החירות. יש יותר מוכרים בימי שבת וראשון לקראת 12 בצהריים.

בזאר דזרטר – שוק דזרטר

למי שמחפש לקנות תבלינים, גבנית סולוגוני, חמוצים, דבש מקומי, פירות, ירקות ועוד המון פריטים שונים לבית זה המקום! שוק פשוט אינסופי. אם אתם מחפשים מה לעשות בטביליסי בנוסף, זאת גם הזדמנות טובה להביא משהו מקומי הבית. לפני שיצאתי לטראק ממסטיה לאושגולי רכשתי כאן עם אישתי גזייה, גבינת סולוגוני, נקניק וכל מיני ציוד לקמפינג, רק אל תנסו לחפש אוהלים כי אני לא מצאתי.

כרוניקה של גאורגיה

תיירים כמעט ולא מגיעים למקום היחודי הזה, כי פשוט באינטרנט כמעט ולא מזכירים עליו. ביקרתי בו בפעם הראשונה שטסתי לגאורגיה בקיץ 2021. המקום נבנה ע”י זוראב צרתלי, אותו אחד שפיסל את הפסל של גאורגי הקדוש בכיכר החירות. הפרוקייט הזה נבנה בשנת 1985 אך מעולם לא הושלם במלואו. הפרוייקט משוייך להיסטוריה של גאורגיה, מלכין, גיבורים והדת הנצרות בגאורגיה.

באזור יש אגם דיי גדול, אטרקציה שיכולה להיות מאוד נחדה לילדים בקיץ. אני הייתי שמה לפני הרבה, לא היה ממש נקי.

אגם ליסי

מקום מצויין לקיץ להעביר זמן עם השמפחה, יש באזור ממש פארק עם הרבה אטרקציות לילדים, אוכל רחוב שונה, תיירים לא תפגשו שמה כמעט לרוב רק המקומיים מטיילים שמה.

טיולים מחוץ לטביליסי

אחד הטיולים הכי מבוקשים והטובים שיש זה טיול בדרך הצבאית הגאורגית לקזבגי. לאוהבי נופים מרהיבים, טבע ירוק והררי זה המקום בשבילו! תוכלו לקרוא על כל הדרכים איך להגיע מטביליסי לקזבגי.

אם אתם מחפשים יעד לא רחוק מטביליסי מצחתה זאת אפשרות מעולה! גם שמה יש נוף פנורמי ממנזר ג’ווארי אל מפגש בין 2 הנהרות העיקרים קורה ואראגווי. קרוא עוד בפוסט המפורט איך להגיע לטביליסי למצחתה.

במידה ואתם חושבים על לשלב עוד עיר לטיול שלכם, כדאי מאוד לשקול את בטומי, במיוחד אם זה בתקופת הקיץ! בטומי זאת עיר הנמצא במזרח גאורגיה והיא עיר נמל לחוף הים השחור. יש שמה המון אטרקציות שונות וגם קזינו למי שמחפש. אתם מוזמנים לקרוא את הפוסט איך להגיע מטביליסי לבטומי בכל הדרכים מהזולות ליקרות.

מלונות מומלצים במרכז טביליסי

ארוחת בוקר במלון שארדן - Sharden Villa Boutique Hote
ארוחת בוקר במלון שארדן – Sharden Villa Boutique Hote

Sharden Villa Boutique Hotel – בית המלון ששהייתי בו בפעם הראשונה בטביליסי, וטוב שהיה כך! הבחירה הכי טובה שהייתה מכל הבחינות, שירות מעל למצופה, חדרים ניקיים, כל יום מנקים את החדר (אפשר לבקש גם שלא ינקו) בכל פעם שמנקים משאירים בקבוקי מים. המיקום שלו בלב העיר העתיקה ליד מידן. ארוחת בוקר בקומה העליונה עם נוף פנורמי לעיר. הארוחה טעימה עם מגוון של פירות, ירקות, גבינות ,נקניקים, חביתה שהם מכינים במקום ברגע שמבקשים, קורוסונים ושתיה חמה כמובן. יתרון נוסף שהצ’ינג’ הכי טוב נמצא ביציאה מהמלון נקרא VALUTO. עמוד המלון

TbiliSee Hotel – בפעם השנייה החלטתי לנסות את המלון הזה, גם הוא ענה על הציפיות שלי. ארוחת בוקר מגוונת, מיקום מרכזי לא רחוק מהמלון שהייתי בפעם הראשונה Sharden Villa Boutique Hotel , גם למלון הזה הארוחת בוקר עם נוף פנורמי. שירות חדרים מצויין כגון הניקיון. היתרון שיש למלון זה שיש להם גם מסעדה לא רעה בכלל! עמוד המלון


כמה ימים להקדיש לטביליסי?

לפחות 3 לילות, אם אתם רוצים לשלב גם טיולים מחוץ לטביליסי, לכל עיירה תוסיפו עוד לילה.

כמה כסף לקחת לטביליסי?

שאלה מאוד סובייקטיבית, גאורגיה יותר זולה מישראל מכל הבחינות. הייתי מחשב כך: כמה הייתם מבזבזים על מה שאתם רוצים בארץ ותורידו כחצי מהסכום.

איזה כסף להביא איתי לגאורגיה?

גאורגיה משתמשת במטבע לארי (GEL), יש לבוא לגאורגיה עם דולר/אירו.

גאורגיה אוהבת את ישראל?

מנסיון שלי הגאורגים והממשלה עומדת לצד ישראל לאורך ההיסטוריה. הגאורגים אוהבים את התיירים הישראלים.

האם גאורגיה מסוכנת?

גאורגיה נחשבת כבטוחה אך תמיד יש אזהרות לא להסתובב לבד בלילה (במיוחד לנשים).

גאורגיה יעד טוב לטיול?

התשובה שלי חד משמעית כן! יש בגאורגיה אוכל מגוון וטעים, תרבות והיסטוריה מעניינת וכמובן קהילה יהודית. בנוסף לכל זה, המון טבע! יש המון אזורים לצאת אליהם לטייל.

אילו חברות טסות לטביליסי?

אל-על, ישאייר, ארקיא וגאורגיה איירווייס אלה הן החברות העיקריות שטסות לטביליסי. תוכלו לקרוא עוד פרטים בפוסט טיסות לטביליסי.

פוסטים שיכולים לעניין אתכם

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *